Gdzie umieścić ogłoszenie o kociakach i nie tylko?

AUKCJA?  NIE,  DZIĘKUJĘ!

Regulamin hodowlany FIFe zabrania sprzedaży kotów, oferowania jakichkolwiek usług na portalach aukcyjnych w jakiejkolwiek formie. Mówi o tym art. 2.3.2 regulaminu i brzmi on dokładnie tak:

2.3.2 Zakaz przekazywania kotów do sklepów zoologicznych lub instytucji badawczych.

Zakazuje się sprzedawania lub oddawania w jakiejkolwiek innej formie kotów z rodowodami FIFe do sklepów zoologicznych lub podobnych instytucji, jak również do jakiejkolwiek organizacji w celach eksperymentalnych bądź do testów.

Zabrania się również członkom organizacji zrzeszonych w FIFe oferować/sprzedawać koty, bądź oferować inne usługi, takie jak usługi reproduktora, na aukcjach lub podobnych imprezach, zarówno w formie elektronicznej, jak i fizycznej.

Co to oznacza w tłumaczeniu „na nasze”?

Po pierwsze zakaz obejmuje zbywanie w jakiejkolwiek formie kotów do sklepów zoologicznych i instytucji, zajmujących się eksperymentami lub testami na zwierzętach. To nie wymaga dodatkowych objaśnień.

Po drugie zakaz obejmuje wszystkie aukcje lub podobne imprezy (np. targi) i nie ma tu znaczenia, że impreza prowadzi również dział z ogłoszeniami. Nie ma również znaczenia, czy aukcje odbywają się elektronicznie czy tradycyjnie. Aukcja to sprzedaż z licytacją ceny i zobowiązaniem sprzedającego, że wyda kota nabywcy, który tą licytację wygra. Zakaz dotyczy więc wszystkich aukcji, niezależnie od ich formy. A ta może być elektroniczna, listowa, może to być telekonferencja czy co tam jeszcze się wymyśli.

Niektóre portale aukcyjne stosują wybieg w postaci działów ogłoszeń. Niemniej przepis mówi o oferowaniu lub sprzedaży, a oferta to ogłoszenie. I klops – dział ogłoszeń portalu aukcyjnego jest dla nas również niedostępny.

Zakaz dotyczy również usług. Tu wymieniono przykładowo usługi reproduktora.

Hodowca nieprzestrzegający regulaminu może być nawet usunięty z klubu.

Co w tej sytuacji zrobić?

Nie jest żle. Do naszej dyspozycji są następujące możliwości umieszczania ogłoszeń:

  • własna strona internetowa
  • portale ogłoszeniowe
  • strona klubowa
  • portale informacyjne ogólnopolskie i regionalne (prowadzą działy ogłoszeń, hobbystyczne itp.)
  • zagraniczne portale ogłoszeniowe i hobbystyczne
  • prasa tradycyjna (informacyjna i hobbystyczna; obecnie także wydania elektroniczne)
  • ogłoszenia płatne.

Trzeba więc poświęcić trochę czasu na poszukiwania i sprawdzenia portali, m. in. na zapoznanie się z ich regulaminami, aby uniknąć przykrych niespodzianek lub nieporozumień. Po przeczytaniu regulaminu będziemy wiedzieli m. in., jak zredagować ogłoszenie, co musimy w ogłoszeniu umieścić, a czego nam napisać nie wolno.

Jeżeli chcemy umieścić ogłoszenie na stronie klubowej, wystarczy w mailu podać treść ogłoszenia, lub tylko dane (np. data urodzenia kociaków, płeć, liczba, kolory, data odbioru, mail, telefon), mile widziane zdjęcie. Po konsultacji ogłoszenie zostanie opublikowane.

W mediach społecznościowych typu Facebook, Instagram, TikTok zazwyczaj zamieszczamy prezentację hodowli, poszczególnych miotów i kociąt – bez opisu sugerującego sprzedaż czy szukanie nowych domów dla kociąt, z uwagi na regulamin tych serwisów, zabraniający zamieszczania ofert sprzedaży. Niemniej, najczęściej sama prezentacja już wystarcza do zainteresowania potencjalnych klientów. Dziś wiele hodowli prężnie prowadzi swoje social media z bardzo dobrym skutkiem !